21 Mayıs 2010 Cuma

Noktalı Virgülümü geri istiyorum!



Ne zamandır yeni moda yazarlarca, gazete ve dergilerin editörlerince ve televizyon programlarındaki alt yazıların sahiplerince, pabucu tamamen dama atılmış şu bizim "noktalı virgül"ümüzün hüzün dolu özlemiyle yanıp, kavrulmaktayım.

Yok muydu acaba hiçbir anlamı "noktalı virgül"ün yazım ve okuma hayatımızda? Acaba kendisi hiç bir şey katmıyor muydu anlamlarına yazılarımızın?..

Okuduklarımızı, kafamızın içinde vurgularıyla, duraklamalarıyla, bölümlenişleriyle daha doğru şekilde duymamızı sağlayan şey o değil miydi?..

Nereden geldi bu yeni moda futursuzluk? Biraz daha ileri götürdüğümüzde adeta hayatımızın doğru şekilde ve ritmde akmasını bile hiçe saymaya eş sayılabilecek bu saygısız tavır türk dilimizin içine ne zaman işlemeye başladı?..

Olayı hayatımızla bir tuttum, çünkü bir dil yapısı ve dilin doğru kullanımı, bir milletin yazım hayatının bireylerin düzen ve disiplinine kesinlikle doğrudan etkilerde bulunur. Bugün bir birey noktalı virgülü es geçer. Yarın virgülleri de gereksiz ve oyalayıcı öğeler olarak görmeye başlar. En sonunda bir de bakarsınız; şimdi olduğu gibi, gazetelerin, dergilerin birinci sayfalarında en az iki-üç anlamı birden çağrıştıran koca koca yanıltıcı başlıklar peydahlanmış!..

Eminim örneklerini siz de her gün görüyorsunuz, ama belki siz de artık bu tür disiplin öğelerini kullanmamaya sessizce ikna olanlardan olduğunuzdan, "Amaaan bana ne canım bundan?!.." deyip geçiyorsunuz.

Doğruyu ve güzeli ihmal yavaş yavaş içine sızar toplumların. Bakın; şimdi dil yapımızda da ortaya çıktı bu virüs!?

Gerekli, fonksiyonel ufak detayları gereksiz sayma gibi bulaşıcı bir virüs...

Bakın; bugün tıpkı yayım organlarımızdaki yazıların cümle yapılarında noktalı virgülün kullanılmamaya başlaması gibi, trafiğimizde kim bilir sürücülerin ne kadar büyük bir çoğunluğu da doğru dürüst sinyal kullanmamayı gayet doğal sayar halde!? Hatta bir de laf ederseniz; arabasından levyeyle inip, küfür dolu ağızla size dalacak kadar da terbiyesiz ve umarsızca rahat bu insanlar!..

Ben, tıpkı toplumsal ve sosyal yapımızın ve bireylerimizin hızla hayatın gerekli öğelerini değersiz saymaya başlamış olmasının bir filizi olan "Noktalı Virgül"ümü geri istiyorum ve kendi yazılarımda onu gerektiği gibi kullanıyorum!

Geçenlerde Sait Faik'in bir kitabını elime aldım.

Ve o ilk paragraftan itibaren hiçbir cümleyi yanlış vurgularla algılamama ihtimal kalmadı. Çünkü kendisi de "noktalı virgül"ü hakkıyla bal gibi kullanmışlardandı!..

Noktalı Virgülümü geri istiyorum!


Ömer Dalman (03.06.2009)
www.antoloji.com/omer_dalman



1 yorum:

  1. benim gibi noktalı virgül seven biri gördüğüme sevindim.

    YanıtlaSil